Evoluția comportamentului cumpărătorilor de apartamente de
la ultima criză
Autor: Cosmin Slave, General Manager – Arcadia
Apartments Domenii.
Ne aflăm la 10 ani de la prima criză imobiliară din România
care a schimbat radical comportamentul participanților din piața imobiliară.
Atunci, cumpărătorii erau preocupați de prețul și structura apartamentelor,
aveau o încredere exagerată în promisiunile dezvoltatorilor imobiliari și nu
luau în considerare potențialele riscuri ale proiectelor.
O mare parte dintre clienții de azi păstrează temeri bazate
pe experiențe care au existat în timpul crizei. Acum, aceștia sunt mult mai
informați, rezervați și atenți la detalii: se consultă cu specialiști, studiază
domeniul imobiliar, solicită analize de tip due diligence a documentelor de
proprietateși analizează cu atenție ante-contractele de vânzare-cumpărare.
Cumpărătorul are 3 criterii pe baza cărora face alegerea:
locația, reputația dezvoltatorului și calitatea proiectului.
Locația ideală a unui proiect de succes ar trebui să
asigure accesul facil la mijloace de transport și să ofere o soluție de trafic
adecvată pentru mașini. Cu toate acestea, în aglomerația urbană, chiar și cu
cele mai bune legături, proximitatea joacă un rol esențial. Având în vedere
faptul că majoritatea clienților sunt la vârsta la care au sau urmează să aibă
copii, distanța față de grădinițe și școli este esențială. Mulți cumpărători
preferă o locație în proximitatea acestora decât a serviciului.
Reputația dezvoltatorului este esențială pentru toți
clienții fiind un criteriu eliminatoriu în multe cazuri. În 2008 erau semnate
în mod curent promisiuni de vânzare-cumpărare pentru proiecte care nu aveau
nici măcar autorizație de construcție. În condițiile actuale de acces la
informație, dezvoltatorii care au făcut greșeli sau care nu și-au onorat
promisiunile sunt sancționați puternic de piață. Profilul unui dezvoltator de
încredere ar trebui să îndeplinească următoarele criterii: să dețină putere
financiară, un portofoliu serios de proiecte finalizate și să fi trecut cu
reputația nepătată prin criză.
Calitatea proiectului nu înseamnă neapărat finisaje de
lux. Un proiect de succes este acela care este adecvat nevoilor și bugetelor
cumpărătorilor cărora li se adresează. Indiferent dacă este un proiect
economic, mediu sau de lux, majoritatea clienților au un set de așteptări
corespunzătoare nivelului clădirii. Orice element suplimentar față de nivelul
așteptat înseamnă o potențială pierdere de profit, clientul nefiind dispus să
plătească pentru acesta.
Un alt trend important este legat de scăderea interesului
pentru apartamentele vechi. Am întâlnit mulți clienți care denumesc
apartamentele vechi „second hand”, punându-le astfel pe un palier clar inferior
locuințelor noi. Noua generație de cumpărători este foarte atentă la
funcționalitatea spațiului, preferând proiectele noi pe motiv că acestea oferă
o multitudine de compartimentări și o varietate de facilități, spre deosebire
de blocurile vechi care sunt construite după aceleași tipare.
Dezvoltatorii care înțeleg dorințele clienților și reușesc
să le învingă temerile au în acest moment oportunitatea de a marca profituri
sigure. În caz contrar, aceștia riscă să rămână cu proiectul nevândut.
Articol scris în deschiderea raportului Piața
Imobiliară Rezidențială: Trimestrul I 2018 de Cosmin Slave, General
Manager – Arcadia Apartments Domenii.
Sursa: CPI